Witaminy mają zbawienny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Szczególne znaczenie mają witaminy D i K, zwłaszcza w postaci kompleksu witamin w formach D3 i K2. Organizm jest w stanie samodzielnie syntetyzować ich niewielkie ilości, które niestety nie zaspokajają dziennego zapotrzebowania – witamina D jest produkowana podczas ekspozycji skóry na słońce, natomiast witamina K przez mikroflorę bakteryjną organizmu. Konieczna jest zróżnicowana dieta zawierająca jaja, nabiał, oleje roślinne i wątróbkę bogate w witaminę D oraz fermentowane warzywa, np. kiszonki bogate w witaminę K. Dieta powinna być dodatkowo wzbogacona o suplementację kompleksem witamin D3 i K2. W przeciwnym razie istnieje duże ryzyko wystąpienia groźnych dla zdrowia skutków niedoboru tych witamin.

Witaminy D i K mają przede wszystkim wpływ na stan układu kostnego. Ich niedobór powoduje demineralizacje kości, przyczyniając się bólu, deformacji i złamań. Aby je wzmocnić konieczny jest wapń, jednak bez udziału witamin D i K nie może on zostać prawidłowo wbudowany w kości i odkłada się w naczyniach krwionośnych powodując zwężenie ich światła. Może to przyczynić się do rozwoju osteoporozy i miażdżycy. Witamina K wychwytuje zalegający w naczyniach wapń i transportuje go do kości, zwiększając ich gęstość oraz ułatwia wchłanianie wapnia w jelitach.

Niedobory witaminy K wpływają na stan układu krążenia – może dojść do rozwoju nadciśnienia, zmian miażdżycowych czy chorób serca stanowiących zagrożenie dla życia. Brak witamin D i K ma negatywny wpływ na układ trawienny objawiając się dolegliwościami jelitowymi – bólem, zaburzeniami trawienia, biegunkami czy zaparciami. Oprócz tego niedobór witaminy D powoduje znaczne pogorszenie samopoczucia, stany depresyjne oraz obniżenie odporności prowadzące do licznych infekcji. Udowodniono również negatywny wpływ niedoboru witamin D3 i K2 na mózg i zapoczątkowanie procesów demencji, rozwoju choroby Alzheimera, zwiększone ryzyko udaru mózgu oraz zaburzenia snu.

Jak widać, skutki niedoboru witamin D i K są naprawdę poważne, a zbawienne efekty zbilansowanej kuracji dostarczającej odpowiednich dawek tych witamin przynoszą wiele prozdrowotnych korzyści, dlatego warto wprowadzić je do diety i rozpocząć ich suplementację.