Makroelementy, podobnie jak witaminy są nieodłącznym elementem diety zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz zdrowie i dobre samopoczucie. Niezwykle ważną rolę odgrywają elektrolity – sód, magnez i potas. Ich działanie jest bardzo szerokie i ma ogromne znaczenie dla działania układu nerwowego, mięśniowego czy gospodarki wodnej. Aby utrzymać odpowiednie stężenie potasu we krwi niezbędna jest dobrze zbilansowana i zróżnicowana dieta oraz uzupełniająca suplementacja, która pozwala zapobiegać skutkom niedoborów.

Potas należy do minerałów, które występują w pożywieniu w dużych ilościach, dlatego trudno doprowadzić do jego niedoboru – najczęściej ma on związek z występowaniem szczególnych sytuacji, np. nadmiernego wysiłku fizycznego czy przebywania na upale powodującego utratę potasu z potem oraz zażywania leków moczopędnych lub obniżających ciśnienie. Jedynymi produktami, w których nie znajdziemy potasu są cukry i tłuszcze. Za to największe jego ilości dostępne są w suszonych owocach, np. figach, morelach, rodzynkach czy jabłkach. W 100 g suszonych moreli znajdziemy aż 1666 mg potasu!

Dla jasności warto wspomnieć, iż dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi u osoby dorosłej około 4500 mg, a u dzieci uwarunkowane jest od wieku i masy ciała – waha się między 400 mg dla niemowląt do 6 miesiąca życia, a 4000 mg u tych w wieku 10 – 12 lat. Innym źródłem potasu są świeże owoce i warzywa, np. banany (zawierają około 400 mg), awokado (600 mg), a także seler, grejpfruty, kiwi, pomidory i ziemniaki.

Dobrze zbilansowana i zróżnicowana dieta pozwala zaspokoić w pełni zapotrzebowanie na potas, choć należy pamiętać, iż w przedstawionych wyżej sytuacjach wyjątkowych, które dodatkowo obciążają organizm i narażają na zwiększoną utratę tego minerału, należy uzupełnić powstające niedobory potasu najlepiej poprzez suplementację specjalistycznymi preparatami zawierającymi potas. Tego typu środki powinno się również przyjmować w przypadku utrzymującego się niskiego stężenia potasu oraz pojawiających się lub nawet nasilających przykrych objawów jego niedoboru.

Aby potwierdzić zbyt małą ilość tego makroelementu w organizmie, należy laboratoryjnie określić jego stężenie we krwi na czczo. Jego normy wynoszą 3,5 – 5,5 mmol/l. Potas jest łatwo wchłanialnym pierwiastkiem, dlatego dieta i jej uzupełniająca suplementacja preparatami z potasem pozwalają szybko i dość trwale wyrównać braki w organizmie i znacznie poprawić samopoczucie oraz wyeliminować objawy niedoboru, takie jak złe osłabienie, senność, zmęczenie, skurcze i drżenia mięśni, arytmie sercowe, nadciśnienie, a także obrzęki kończyn dolnych.